Wednesday, May 8, 2013

۱۰ ميليون تومان جریمه فیروز کریمی به دلیل «رفتار ناشایست» با بازیکن خارجی

firooz karimi 9



کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، سرمربی تیم پیکان را به دلیل «رفتار ناشایست» با بازیکن خارجی باشگاه فجرسپاسی شیراز جریمه کرد.


در بیانیه این کمیته آمده است، فیروز کریمی با رفتار غیر ورزشی از الفاظی ناشایست نسبت به بازیکنان تیم خودی و بازیکن خارجی تیم مقابل که به رسم ادب قصد دست دادن با او را داشت، استفاده کرده. او  هشت جلسه از همراهی تیم خود در مسابقات رسمی محروم و به پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.


حکم محرومیت هشت جلسه‌ای در حالی صادر شده که از فصل جاری لیگ برتر فقط یک بازی باقی مانده. از طرفی با توجه به سقوط تیم پیکان و تداوم نتایج ضعیف فیروز کریمی در عرصه مربیگری، احتمال این‌که تیمی بخواهد در فصل آینده با او همکاری کند ناچیز است.


با چنین ابهاماتی است که حکم کمیته انضباطی، رضایت خاطر منتقدان پرشمار رفتار فیروز کریمی را جلب نکرده. این سرهنگ سابق شهربانی، پس از کوبیدن به زیر دست سیدنی بیتو بازیکن هلندی تیم رقیب که به قصد ادای احترام نزد سرمربی پیکان آمده بود، او را به خاطر رنگ پوستش «آدمخوار» خطاب کرد.


مدیر برنامه‌های بازیکن هلندی از شکایت به فیفا خبر داده است. او  با تنظیم شکایت‌نامه‌ای، فیلم اتفاقات جنجالی پایان بازی را که از برنامه ۹۰ پخش شد به مراجع انضباطی در فیفا ارسال کرده است.


بهداد بیات در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: فیروز کریمی قبلاً با کاروالیو دروازه‌بان برزیلی پیکان نیز این رفتار را انجام داده بود. به همین خاطر به فیفا شکایت کردیم و مطابق قوانین صریح فدراسیون جهانی فوتبال، از شش ماه تا دو سال محرومیت در انتظار او خواهد بود.


سرمربی فجرسپاسی شیراز در این ‌باره گفته است: «شکایت حق بازیکن تیم ماست، زیرا به او توهین شده. اما می‌خواهم موضوع در داخل کشور حل شود. فیروزخان هم مربی خوب و با معرفتی است که در عصبانیت چیزی گفته. با بازیکن تیمم صحبت خواهم کرد تا از شکایت به فیفا منصرف شود.»


در عین حال کمیته انضباطی باشگاه پیکان اعلام کرده پس از تشکیل جلسه، جرایمی را برای سرمربی خود مدنظر قرار خواهد داد.


سرپرست تیمی که بازیکن هلندی در آن عضویت دارد هم با اعتراض به فعالیت سرمربی پیکان در لیگ برتر گفته است: مگر فیروز کریمی محروم و منشوری نبود، پس چرا ناگهان به لیگ بازگشت؟ کسی نیست که با او در ایران برخورد کند. باید هم پرونده او به فیفا برسد.


سرپرست فجر سپاسی شیراز در ادامه به خبرگزاری فارس‌ گفته است: «کسانی‌که مجوز مربیگری او را صادر کردند، ‌اکنون باید جوابگو باشند. بازیکن خارجی ما با فرهنگ ایران آشنا شده و کارهایی انجام دادیم که او راغب باشد در ایران بماند، حتی قرار بود همسرش را هم بیاورد اما با این اتفاق همه چیز خراب شد.»


با گذشت دو روز از ماجراهای بازی پیکان و فجر سپاسی، فیروز کریمی از اظهار ندامت یا حتی دلجویی از بازیکن حریف خودداری کرده. اما باشگاه پیکان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از رفتار فیروز کریمی، از سیدنی بیتو عذرخواهی کرد.


در سایت باشگاه پیکان ضمن نکوهش «رفتار غیر ورزشی فیروز کریمی» آمده است، کلیه رفتارها و حرکات فیروز کریمی نشات گرفته از جو بازی، فشارهای روانی و در نهایت رفتارهای شخصی خود اوست.


تیم پیکان بدون سرمربی در آخرین بازی خود از فصل جاری لیگ برتر مهمان صنعت نفت آبادان است. دیداری که برای هر دو تیم جنبه تشریفاتی دارد. زیرا سقوط‌ شان به دسته پایین‌تر مسجل شده است.



شما درباره این رفتار فیروز کریمی چه فکر می کنید؟ آیا در جامعه شما رفتارهای توهین آمیز از این نوع یا به کار بردن الفاظ تبعیض آمیز به دلیل ریشه های نژادی، قومی یا گروههای اقلیت زشت محسوب می شود؟ در قوانین کشور شما چه مجازاتی برای تبعیض نژادی در نظر گرفته شده؟ در کشورهایی که رفتارهای تبعیض آمیز به دلیل رنگ پوست، نوع گویش، قومیت یا نژاد و ویژگی های بیولوژیک ناپسند محسوب می شود، معمولا زمینه های فرهنگی لازم را از راه آموزش در مدارس به وجود می آورند و سپس با وضع قوانین سفت و سخت تلاش می شود از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری شود. در جامعه شما تا چه حد این زمینه سازی ها وجود دارد؟ در این مورد اخیر، آیا با تنبیه در نظر گرفته شده برای فیروز کریمی از سوی فدراسیون موافقید؟ راههای تماس: اس ام اس: ۰۰۴۴۷۷۸۶۲۰۱۱۲۷، تلفن: ۰۰۴۴۲۰۷۷۶۵۲۰۴۸، ایمیل: shoma@bbc.co.uk



۱۰ ميليون تومان جریمه فیروز کریمی به دلیل «رفتار ناشایست» با بازیکن خارجی

No comments:

Post a Comment