Sunday, May 5, 2013

فرزند آيت الله منتظرى: بحران عدم مشروعیت نظام، نتیجه “حصر”هاست

images2 احمد منتظرى، فرزند آیت الله منتظرى، مرجع فقید شیعه  در گفتگو با تلویزیون رها گفته است که شباهت عمده حصر پدرش و رهبران جنبش سبز «در غیر قانونی بودن آن است، چرا که حصر به طور کلی در قانون وجود ندارد». وى که به پرسش هاى برنامه “تفسیر خبر” در تلویزیونِ خبرى تحلیلى رها با موضوع «از حصر تا حصر» پاسخ مى داد تأکید کرد «آقای موسوی و خانم رهنورد و جناب آقای کروبی باید تکریم شوند اما متاسفانه بدون اینکه جرمی اتفاق افتاده باشد این عزیزان مجازات شده اند»؛ به گفته احمد منتظرى، بخش بزرگى از آنچه وى «بحران عدم مشروعیت نظام» مى خواند نتیجه همین حصرها به ویژه حصر مراجع تقلید است؛ حصرى که حتى قبل از انقلاب هم سابقه نداشته است.


آنچه در پى مى آید متن پاسخ هاى فرزند آیت الله منتظرى به پرسش هاى تلویزیون رهاست:


آقای منتظری،  با توجه به اینکه فاصله ی کناره گیرى و خلع ایشان از قائم مقامی رهبری تا حصر ایشان طولانی بود و در این مدت فشارهای زیادی به ایشان وارد شد، به نظر شما این روند چه تاثیری بر افکار عمومی داشت؟


تاثیر فراوانی داشت، یعنی مظلومیت آیت الله منتظری در قابی نمایان تر قرار گرفت. از اول که ایشان در سال ۶۸ برکنار شدند از روزنامه، کتاب، تلویزیون، تریبون های مختلف منجمله تریبون نماز جمعه تمام تبلیغات علیه ایشان بود و هیچ کس حتی خودشان نمی توانستند از خود دفاع کنند و حتی اگر یک برگه در دفاع از ایشان نوشته می شد مصادف با زندانی شدن نویسنده بود… این مجموعه یک مظلومیت فراوان برای آیت الله منتظری بود. پس از حصر، این مظلومیت در قابی نمایان قرار گرفت و نشان داد حرف های مشفقانه، خیر خواهانه و انتقادی در نظام چه جواب سرکوب گرانه ای داشت؛ با وجود کهولت سن، ایشان را از آزادی هایی محروم کردند و همچنین درسی که ایشان داشتند و زبانزد موافق و مخالف بود تا آنجا که حتی مخالفان ایشان هم در جلسات درس شرکت می کردند، از این فرصت برای ۵ سال محروم شدند که در واقع خسارت بزرگی برای حوزه ی علمیه ی قم بود. این محدودیت ها با توجه به کارنامه ی مبارزاتی و نقش ایشان در پیروزی انقلاب، حرکت ناپسندی بود به ویژه با توجه به اینکه ایشان استادِ بسیاری از مسئولین نظام بودند و اتفاقا همین افراد به شاگردی خود افتخار می کردند، چنین برخورد هایی بسیار باعث تاسف بود.


شباهت های حصر مرحوم آیت الله منتظری را با حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد در چه می دانید؟


شباهت عمده در غیر قانونی بودن آن است، چرا که حصر به طور کلی در قانون وجود ندارد و متاسفانه این سلب آزادی ها در این موارد صورت گرفته است؛ آقای موسوی و خانم رهنورد و جناب آقای کروبی که نقش مهمی در مدیریت انقلاب و جمهوری اسلامی دارند و بخاطر آنها باید تکریم شوند متاسفانه بدون اینکه جرمی اتفاق افتاده باشد این عزیزان مجازات شده اند.


بسیاری بر این باورند که این حکم از سوی رهبر جمهوری اسلامی صادر شده است، حکمی که تا به امروز منتشر نشده، اما برخی تصمیم شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای سید محمد خاتمی را مسئول صدور حکم حصر آیت الله منتظرى می دانند، تحلیل شما نسبت به مرجع صدور حکم چیست؟


مسلّم شخص رهبری بودند، یعنی آقای خاتمی تنها آن مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند البته بدون اینکه آن شورا چنین حقی را داشته باشد، چرا که حصر یک مرجع تقلید در حیطه ی امنیت ملی نبوده است و تنها کاری که صورت گرفته این بود که آن شورا دستور مقام  رهبری را اجرایی کرده بود و وقتی به اکثریت آرا در آن شورا تصویب می شود آقای خاتمی خود به خود به عنوان رییس آن شورا، حکم را امضا کردند و اینکه آقای خاتمی خودشان طرفدار این حصر بودند و یا خواستی بر این موضوع داشتند را ما قبول نداریم.


دلیل و یا دلایل اصرار رهبر جمهوری اسلامی در حصر مرحوم آیت الله منتظری را در چه می دانید؟


عمده ی سخنرانی انتقادی آیت الله منتظری در ۱۳ رجب [ آبان ۱۳۷۶ ] متوجه شخص آیت الله خامنه ای بود در حوزه ی استقلال مرجعیت و اینکه در مورد مرجعیت اطلاعاتی در دست بود که نهادهای اطلاعاتی – امنیتی می خواهند مرجعیت را در شخص آیت الله خامنه ای خلاصه کنند و نواری از داخل وزارت اطلاعات به دست آمده بود و به واسطه ی آیت الله مومن برای شخص آیت الله خامنه ای ارسال شده بود که این سازمان چنین برنامه ای را دارد اما چون نتیجه نگرفته بودند و این خیر خواهی ها موثر نشد و در خفی پیغام داده بودند، ایشان آمدند علنا سخنرانی کردند و در مورد استقلال مرجعیت و اینکه نباید این موضوع تحت نفوذ نهادهای امنیتی باشد تاکید کردند و سرانجام باعث این حساسیت ها شدند. [موضوع، مرجعیت بود نه رهبری سیاسی].


به عنوان سوال آخر، نظام به دنبال چه هدف و یا اهدافی از این حصر بود؟ 


الان ما می بینیم که نظامی که اینقدر برای آن زحمت کشیده است، با بحران عدم مشروعیت مواجه شده است و من فکر می کنم بخش بزرگی از آن بخاطر همین حصر مراجع تقلید بوده است که از حضرت آیت الله العظمی قمی شروع شد و تا آیت الله شریعتمداری، آیت الله منتظری و آیت الله روحانی ادامه یافت و این در حالی است که حتی پیش از پیروزی انقلاب سابقه نداشته و این بهای سنگینی است که نظام از این حصرها متحمل شده است.


یکی از اهداف شان این بود که می خواستند طرفداران ایشان را از آیت الله منتظری جدا کنند… علاوه بر این، منظور نظام این بود که به دیگر مراجع و بزرگان پیامی عملی بدهند که ما  آیت الله منتظری را که شخص دوم مملکت بود می توانیم محصور کنیم و با این حال شما را خیلی راحت تر می توانیم محصور و محدود کنیم و در واقع یک “ساکت باش” به مراجع و بزرگان دیگر بود مبنی بر اینکه بخواهند صحبت های منتقدانه داشته باشند.


منبع: راه دیگر



فرزند آيت الله منتظرى: بحران عدم مشروعیت نظام، نتیجه “حصر”هاست

No comments:

Post a Comment